- Українська
- Русский
На лакофарбовому покритті автомобіля при швидкісній їзді неминуче виникають відколи й подряпини від зіткнення з гравієм або іншими предметами. Такі пошкодження кузова дратують автовласника і змушують його здійснювати заходи по відновленню зовнішнього вигляду машини. Раніше для цього використовували повторне фарбування, що було не тільки витратним, а й впливало на ринкову вартість транспортного засобу.
З розвитком технологій було знайдено ефективне і відносно недороге рішення - нанесення на кузов тонкого полімерного покриття, що виконує захисну функцію. Прозора плівка просто клеїться на кузов і, перешкоджаючи зовнішньому механічному впливу, зберігає його первинний вигляд. Основне її призначення - захист від попадання дрібних каменів, тому даний засіб отримав найменування «антигравійна плівка».
Такий матеріал став дуже популярним, а його ім'ям стали називати різні покриття, які мають інше призначення. В реальності фахівці використовують в якості антигравійного тільки два види плівок: вінілову і поліуретанову. Вони суттєво відрізняються один від одного, тому, вивчивши особливості цих матеріалів, ви зможете для себе вибрати кращий вид захисту.
Сировиною для вінілового покриття є полівінілхлорид (ПВХ), з якого так само роблять труби, тенти, панелі для внутрішньої облицювання, віконні рами і звичну всім самоклейку. Розрізняють вінілову плівку двох типів: литу і каландровану.
Лита виготовляється шляхом заливання рівної поверхні розплавленим пластиком. Після застигання він утворює матеріал без внутрішніх напружень що не дає усадки. Відомі бренди Oracal, KPMF, 3M використовують саме цю технологію, що дозволяє отримати найбільш міцний і якісний вініл.
Каландрована плівка створюється шляхом розкочування пластичної маси через калібрувальні валики (каландри). Таке розтягнення негативно позначається на структурі матеріалу і може викликати ефект пам'яті або інші труднощі при поклейці складних поверхонь. Дана технологія дешевша і в основному використовується китайськими виробниками.
Вінілова плівка ідеально підходить для автостайлінгу, адже її товщина всього 50-100 мікрон, а виробники пропонують широку гаму відтінків з різними текстурними ефектами (матові, глянець, під метал або карбон).
Поліуретан має відмінну міцність, еластичність і зносостійкість. З нього роблять колеса болідів, ущільнювачі підвіски, підошви, а також лакофарбові матеріали. Тому саме цей матеріал був спеціально вибраний для виготовлення антигравійного покриття. Така поліуретанова плівка, що має товщину 215 мікрон, абсолютно прозора, а її поверхня має блиск або матовість, аналогічні ЛФП кузова. Даний матеріал відмінно справляється зі своїм завданням, поглинаючи удари від прямого зіткнення з камінням і захищаючи від подряпин і «притирок».
Тепер порівняємо поліуретанову і вінілову антигравійну плівку, зосередившись виключно на їх захисних та експлуатаційних якостях.
Надійність.
Яким би тонким не був автовініл, він все одно виконує деяку захисну функцію. Це показує порівняння чистої та обклеєної ним ділянки кузова, який потрапив під атаку летючого гравію. Добре видно, що дрібних подряпин під плівкою практично не видно, а ось серйозним ударам вона не є перепоною.
Крім того, мають місце пориви покриття в зонах його підвищеного натягу. З цього випливає, що вінілова плівка буде доречна на даху або на верхній частині дверей машини. Захистити перед капота від прямого зіткнення з гравієм вона не здатна.
Поліуретанове покриття на відміну від вінілу показує відмінні результати на всіх ділянках, де воно було наклеєне на кузов. Більш товстий шар такого покриття без проблем гасить енергію удару при зіткненні з гравієм і не дає йому проникнути до лакофарбового покриття. Завдяки своїй еластичності така плівка не тільки може наноситися на складні рельєфні поверхні, але і здатна самовідновлюватися в місцях незначних пошкоджень. Поліуретанове покриття захищає і від невеликих ушкоджень внаслідок дрібних ДТП. Доказом цього є фото кузова Lexus GX460, який потрапив в таку ситуацію:
Взаємодія з ультрафіолетом.
Прозорий поліуретановий шар не є перешкодою і для УФ-випромінювання. При цьому сама плівка не потрапляє під вплив ультрафіолету, а обклеєне нею ЛФП вицвітає також рівномірно, як і незахищена частина кузова. З вінілом все навпаки: фарба під ним не схильна до природного вицвіта
Довговічність
Через особливості полімеру і його нестійкості до ультрафіолету вінілова плівка має обмежений термін служби. Порушення внутрішньомолекулярних зв'язків робить таке покриття непридатним до використання, а його видалення внаслідок схоплювання шарів пластика і клею може бути проблематичним. Тому автовініл рекомендується знімати або міняти через кожні 2-3 роки. Якщо знехтувати цим, то можна отримати ситуацію, зображену на фото.
Поліуретанове покриття не має обмежень по терміну служби, не вимагає переклейки і може залишатися на машині протягом всього терміну її експлуатації. Якщо ж виникнуть обставини, що вимагають зняття захисного покриття, то цю нескладну операцію автовласник зможе виконати самостійно. Плівка легко знімається цільним полотном, не залишаючи після себе ніяких слідів.
Зовнішній вигляд.
Кольорова плівка з вінілу дозволяє креативно перетворити екстер'єр автомобіля і часто саме це її якість ставиться на перше місце, а вже захисна функція при цьому - корисний бонус. В процесі експлуатації вона може втратити свій блиск, а прозоре покриття стає жовтуватим. І з цим доводиться миритися.
Поліуретанова плівка також має аналогічний дефект, який проявлявся особливо на білих і чорних кузовах, але в набагато меншому ступені. Це пояснюється пористою структурою полімеру. У теплу пору року його мікропори розширюються і збирають в себе найменший бруд і частини комах, що призводить до ледь помітної зміни прозорості. З цієї причини виробники пропонують на ринку ще і двошарове поліуретанове покриття (наприклад, плівка ClearshieldSolarGard, США). Його більш щільний зовнішній шар дозволяє зберегти глянець і світлопропускну здатність матеріалу. Однак він не настільки еластичний, і обклеювання такою плівкою нерівних поверхонь складна. У більшості випадків все-таки використовують одношарове поліуретанове покриття типу (3M Ventureshield). Ним легко обклеювати складні рельєфні елементи кузова. До того ж на кольоровому ЛФП ефект «забруднення» взагалі не помітний.
Говорячи про зовнішній вигляд машини з поліуретановим анти гравійним захистом, варто відзначити, що, не знаючи про наявність плівки, виявити її на кузові практично неможливо (хіба що по краю полотна при частковому обклеюванні). Адже вона абсолютно прозора, не спотворює оригінальний колір лакофарбового покриття і має такий же глянець.
Ціна питання.
Обклеювання всього кузова вінілом обійдеться десь в 800 умовних одиниць. А та ж робота, виконана поліуретановою плівкою, буде коштувати вже близько 2000 у.о. Реальна вартість залежить від площі і складності рельєфу поверхні, що обклеюється, але в цілому співвідношення зрозуміло: поліуретановий захист приблизно в 2,5 рази дорожчий, ніж вініловий. В реальності, цей показник нівелюється необхідністю переклеювання автовініла і його низькою ефективністю.
Чи варто взагалі віддавати чималі гроші за нанесення поліуретанової плівки? Звичайно - так, адже ця разова інвестиція в гарантовано надійний захист з необмеженим терміном служби. Нехай вас не лякає вищеназвана сума, адже на практиці частіше за все обклеюють тільки найбільш уразливі поверхні (передня частина капота, бампер, пороги, крила, дзеркала і фари). Навіть якщо ви вирішите зробити повне бронювання нового авто - ви не прогадаєте. При пошкодженні плівки можна буде замінити її тільки на одній ділянці, не вдаючись до перефарбування кузова. Обклеєне ЛКП збереже свій первісний вигляд, що позитивно відіб'ється на ринковій вартості авто. Не менш важливим є і моральний аспект: маючи якісний антигравійний захист, ви не будете переживати з приводу стану кузова, і нервувати після кожного удару.
Наведений аналіз властивостей захисних плівок дозволяє зробити однозначний висновок: поліуретанове покриття набагато ефективніше автовініла. Якщо окремо розглядати здатність протистояти летючому в кузов гравію, то тут взагалі некоректно говорити про вінілі як про будь-який антигравійний захист. Єдиним засобом, здатним гарантовано забезпечити цілісність лакофарбового покриття машини є поліуретанове покриття.